Corona blog van een interim manager

Toen ik in januari 2020 startte in het Erasmus MC had ik geen idee wat me te wachten stond. Een interim opdracht in een ziekenhuis en wel een academisch ziekenhuis, wat een prachtige kans. Dit was de eerste keer dat ik een opdracht in een ziekenhuis deed. De eerste weken was het zoeken en vragen stellen en stapje voor stapje ervaren hoe het er aan toe gaat in een ziekenhuis met meer dan 14.000 medewerkers. Gelukkig was ik vrij snel gewend. Echter, toen werd alles anders en werd het Corona tijd. Tot die tijd kende ik Corona alleen als een biermerk en had ik geen idee hoe dit virus de wereld zou veranderen.


Als interim manager voeding ben ik samen met collega’s verantwoordelijk voor het eten en drinken voor patiënten in het Erasmus. Normaal eten patiënten een warme maaltijd, maar in deze periode stond ook sondevoeding voor veel patiënten op het menu. Qua huisvesting
was er veel gaande. Zo werden bestaande afdelingen ingericht voor Covid patiënten en andere afdelingen verhuisden naar andere gebouwdelen. En bij iedere verhuizing moeten de keukens opnieuw worden ingericht, apparatuur moet worden aangeschaft, leidingen worden verlegd en de voorraden verse- en houdbare producten aangepast. Op zo’n moment
ben je blij met leveranciers die kunnen schakelen en het tempo van de Covid-19 opschaling bijhouden. Ik had contact met mensen van bedrijven die ik niet kende laat staan dat ik ze al eens had ontmoet. Toch lukte het ons telkens weer om te schakelen en er voor te zorgen dat patiënten iedere dag te eten kregen. Achter de schermen hebben hier vele leveranciers en
verschillende teams voor gezorgd.


Als er iets is wat ik tijdens deze crisis heb geleerd dan is het de kracht van communicatie en overzicht houden. Vanuit het OMT (outbreak management team) kwam de informatie in de lijn. Als interim manager is het belangrijk om te schakelen, teams te informeren en oog te hebben voor de mens. Als lid van het crisisteam van de afdeling Voeding en FZM bepaalden we gezamenlijk onze koers en zorgden we door middel van dagelijkst standups dat alle medewerkers werden geïnformeerd. We kozen voor een dagelijkse stand up op vaste tijden waar alle leidinggevende dezelfde informatie met de teams deelden. Op deze manier kreeg iedereen dezelfde informatie.


Met een lach en een traan heb ik de Corona periode doorgemaakt. Met een lach omdat je heel intens met elkaar samenwerkt en ziet wat dit oplevert; openheid, vertrouwen en weten dat je dit samen kunt. Een traan als bleek dat een van de collega’s besmet was met het virus of iemand die we kenden op de IC was opgenomen.


Wat ik me ook herinner was het afscheid van een collega. Na meer dan 40 jaar in het Erasmus MC te hebben gewerkt ging hij met pensioen. Al maanden keek hij hierna uit. Toch ook was dit afscheid anders, maar ondanks dat hebben we met gepaste afstand in kleine groepjes hierbij stil gestaan. Dit afscheid zal ik nooit vergeten.


Ik heb als interim manager de Corona periode heel intens beleefd en ik weet nu dat ik veel aan kan. Blijkbaar ben ik flexibel en krijg ik snel het vertrouwen als het lastig wordt. Dankbaar ben ik dat ik in deze periode juist bij het Erasmus MC een interim opdracht had, wat een mooie ervaring.